CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, January 20, 2009

Kanak-kanak (juga digelarkan budak atau anak kecil) ialah manusia yang muda, iaitu seorang yang masih belum mencapai baligh. Peringkat perkembangan manusia adalah sebagaimana berikut:
tua
dewasa
remaja
kanak-kanak
bayi
Istilah kanak-kanak adalah berbeza dengan anak meskipun mempunyai kaitan yang sangat rapat.
"Perkembangan kanak-kanak" ialah kajian proses dan mekanisme yang bertindak sewaktu perkembangan fizikal dan mental seorang bayi menjadi orang dewasa. Sebaliknya, "pediatrik" merupakan cabang perubatan yang berkenaan dengan penjagaan kanak-kanak dari waktu pranatal sehingga remaja dan dewasa muda (umur antara 0 sehingga 21 tahun).
Istilah-istilah untuk peringkat perkembangan fizikal berkait umur adalah disenaraikan di bawah. Julat-julat umur hampiran ditunjukkan, tetapi tanggapan mengenai sempadan antara peringkat-peringkat hidup adalah berbeza-beza antara budaya dan zaman. Julat umur dan istilah yang disenaraikan membayangkan tanggapan abad ke-21 di negara-negara yang maju.

Umur (tahun)
Peringkat

Zigot; saat perjaninan, persenyawaan

Embrio; digelarkan fetus pada peringkat kemudian
Kanak-kanak
0 - 1.5
Bayi
1.5 - 4
Kanak-kanak bertatih
4 - 11
Peringkat tengah kanak-kanak (budak sekolah rendah)
10 - 11 (lebih kurang)
Prapubesens; subset yang atas
11 - 12
Praremaja (atau peringkat akhir kanak-kanak);sila perhatikan pertindanan dengan peringkat prapubesens
13 - 20
Remaja dan baligh
Dewasa
18 -25
Dewasa muda (umur minimum yang tepat berbeza-beza)
16 - 39
Kedewasaan awal
40 - 59
Separuh umur
60+
Orang tua
Terjadi pada umuryang berbeza-beza
Kematian
Rencana utama: Pembangunan manusia
http://ms.wikipedia.org/wiki/Kanak-kanak
"Pembangunan manusia" merujuk kepada segala bentuk perkembangan yang tertulis di atas, seringnya dalam konteks psikologi klinikal atau psikologi perkembangan, ataupun teori pembangunan manusia (yang merupakan hasil perkembangan ekonomi kebajikan dalam bidang ekonomi).
Kedua-dua bidang psikologi dan ekonomi menumpukan kepada pendidikan dan kefasiran bahasa, termasuknya kenal huruf dan kenal nombor, serta kepada pengenalpastian dan perkembangan bakat yang lebih unik untuk menjadikannya sebagai pemboleh ubah ekonomi yang digelarkan modal individu.

0 comments: